Vind jouwweg vooruit.
KOERS°
Tof nieuws; de regio Eindhoven heeft sinds mei 2023 ook een Jongerenpunt! Maak Kennis met KOERS: dé plek voor iedereen tussen de 16 en 27 jaar. Voor jongeren die een steuntje in de rug zoeken bij werk, studie en persoonlijke groei: hier ben je op de juiste plek! Netwerkorganisatie Huis Naar Werk vroeg ons om te helpen de juiste look-and-feel te geven aan dit nieuwe label. Nieuwsgierig hoe we deze creatieve vertaalslag hebben gemaakt? Scroll gauw verder en laat je inspireren! ✨
Een nieuw label.
KOERS is speciaal in het leven geroepen om jongeren te bereiken. We willen hen uitnodigen om een hulpvraag te stellen. Daarvoor is vertrouwen en betrokkenheid nodig. Dit zijn bij ons niet alleen woorden, maar ook een gevoel. En dit gevoel hebben we vertaald naar een vette huisstijl, een nieuwe website, promotiemateriaal, online advertenties en nog een heleboel social media content.
Laat ons je meenemen in de vibe die hieruit is ontstaan. Blijf je meelezen?
Over het concept.
De briefing was glashelder: maak het jongerenproof en zorg voor een link met Huis Naar Werk.
Oké, aan de slag.
First things first: de naam.
Dat begint met goed om je heen kijken en signalen oppikken. Zo valt het ons op dat een grote groep jongeren rondloopt met vragen, zoals: welke baan past bij mij? Ga ik studeren en zo ja, welke studie kies ik dan? Of hoe zorg ik voor mijn inkomen? En uiteindelijk, wat wil ik bereiken in mijn leven?
Daarnaast merken we op dat we onszelf als persoon een druk opleggen om te presteren. Ook de maatschappij doet hier onbedoeld en onbewust een schepje bovenop. Dat vraagt om begrip. Daarom stellen we voor om niet de eindbestemming, maar juist de reis centraal te stellen. En dat avontuur is voor iedereen anders, maar duidelijk is: je bent onderweg.
En zo ontstond KOERS. Dit concept symboliseert de weg vooruit. Het is de route naar een mooie toekomst, zoals: een leuke baan of een passende studie. De naam is door willekeurige jongeren op straat uitgekozen als favoriet. Zij associeerden de naam met ‘groeien’, zonder de nadruk op presteren te leggen. Iets wat we belangrijk vinden bij het uitdragen van dit nieuwe label.
Groeien op je eigen tempo, zoals we dat graag noemen.
Over de branding.
KOERS biedt duidelijkheid in het gemeentelijke landschap. Het is speciaal in het leven geroepen om zaken minder ingewikkeld te maken. Jongeren vinden het vaak moeilijk om te weten waar ze heen kunnen met hun hulpvragen. Bovendien kan het benaderen van instanties best wel spannend zijn. We willen laten zien dat de oplossing eenvoudig is. Daarom geen abstracte benamingen, maar een begrijpelijke naam met een helder logo en een opvallende kleurstelling.
Benieuwd hoe we deze stijl hebben doorgetrokken op de website en promotie uitingen? We onthullen het hieronder!
Nieuwe website.
Alright, de next step? Het maken van een nieuwe website. Jongeren die de site gaan bezoeken, snakken naar antwoorden op hun vragen. Dat betekent weinig poespas, klare taal en inhoud waar je iets aan hebt. Zo zorgden we voor een duidelijk contactformulier én een Whatsapp knop die alleen verschijnt op je mobiel als je contact wil opnemen. Verder biedt de site waardevolle inzichten die je ontdekt op de tips- en blogpagina’s. Denk aan: cv templates of praktische tips die je kunt gebruiken bij het solliciteren. Dit alles is verpakt in onze toffe huisstijl met authentieke foto’s van jongeren uit de omgeving.
Content creatie.
Oké, naamstelling, huisstijl en website: check! Nu is het de hoogste tijd om van onszelf te laten horen. Laten we onze socials tot leven brengen. Onze ideeën legden we vast in het welbekende ‘social playbook’, een compact e-book waarin alle sociale richtlijnen gebundeld zijn. Klaar om de socials uit te gaan spelen.
Check hieronder de laatste posts van onze Instagrampagina. En als je dan toch even gaat kijken, druk dan meteen even op die volgknop 😉
Campagne voeren.
Hoe we KOERS vervolgens onder de aandacht wisten te brengen bij een nieuwe groep mensen? Met pakkende advertenties op LinkedIn, Facebook en Instagram. Dit waren de kanalen waar we specifiek konden targeten op studenten, ouders en jongeren. Voor de campagne hebben we ons beeldmerk omgezet naar een piepschuimen beeld van 80 cm.
Hieronder onthullen we de inspiratie achter onze spraakmakende campagne 💥
Fase 1 – Creëren
We hebben scripts opgesteld voor elke doelgroep, geïnspireerd door drie levendige persoonlijkheden. Dit deden we vanuit 3 perspectieven, waar ieder perspectief een ander leven van onze hoofdpersonen symboliseert. De levensgrote ‘K’, dat ben jij: de hoofdpersoon. De film geprojecteerd op de muur vertelt jouw verhaal. Zie het als een terugkijkende vooruitblik.
Fase 2 – Promoten
Voor jongeren
Voor ouders
Voor studenten
Fase 3 – Evalueren
Aantal weergaven
61386
Aantal bereikte mensen
27364
Aantal klikken naar de site
375
Dankzij onze advertenties hebben we meer dan 60.000 keer indruk gemaakt op iemands scherm. Bovendien zien we dat sinds livegang er inmiddels 218 cv en motivatiebrieven templates zijn gedownload via de website. Daarnaast hebben 20 personen het contactformulier op de website ingevuld. Dat betekent dat jongeren waardevolle info op de site terugvinden en hiermee vooruit kunnen. Dat betekent dat een gedeelte van onze missie is geslaagd!
De missie voor 2024? Het verhaal van KOERS blijven verspreiden, zodat we nieuwe jongeren bereiken en hen kunnen inspireren tot actie. Toch maar gaan TikTokken dan?
Ook jouw organisatie laten zien?
Heb je zin in een sprankelend gesprek over het in beeld brengen van jouw verhaal? Ping is de gids die je nodig hebt! Laat haar weten dat je interesse hebt!